PART QUARTA
“Es deixondí per fi
d'aquell estat per a caure en el dolor més pregon, en la més
desencisada desesperança i en la major amargor i desconsol que poden
apoderar-se d'aquest pobre cor humà que tan positivament s'esclafà
i s'esberla amb els mals, com amb vaguetat aspira en alguns moments,
quasi sempre sense aconseguir-ho, a tocar els bens lleugerament i com
de passada”
Miguel
de los Santos Àlvarez (1817-1892):
La
protecció d'un sastre.
“L'esperit
certament està disposat, però la carn és flaca”
Sant
Marc. Evangeli Capítol 14 Versicle 38.
Vegeu,
Don Feliu, amb l’espasa en mà,
serè,
el rostre i, fermesa dins el cor;
també
d'Elvira el venjatiu germà,
sens
pietat donà una trista mort.
Calm
i, amb tranquil·la audàcia, s'avança
avall
del fatídic carrer Taüt;
si
ni cap aparició acostant-se
l'altera,
menys la imatge de Jesús!
L'agonitzant
llàntia tremolenca
que
cremava llença el darrer fulgor
i
la nit tètrica, fosca i grisenca,
embolcallà
el carrer sense perdó.
Mou
els peus en Montemar tot tibat,
per
les tenebres, en fer un incert gir,
quan
ja un tros de carrer ha caminat,
de
sobte, arran, sent un sospir.
Lliscant
per la cara sentí un alè,
i
els seus nervis es van tibar a desgrat,
però
fet aquell primer gest sencer
a
l'antiga tensió han retornat.
“Qui
hi ha?”- demana amb veu de tro serena
que
ni fingeix valor, ni mostra por,
l'ànima,
d'invencible vigor plena,
en
rep del tallant de Toledo el do.
Palpa
al seu voltant i jura i perjura,
i
ja reprèn la seva descurança,
quan,
envers ell, fatídica figura
embolicada
de blanc, se li atansa.
Surant
i vaga, les boires espesses
dissipa
i ja s'anima i va creixent,
dins
les tenebres, sens gens de fresses,
la
seva argentada blancor sorgeix.
Com
una lleu punta lluent de plata,
o
un astre de claror freda i senzilla,
l'horitzó
tant i tant llòbrec dilata,
i
enllà les ombres al llunyedar brilla.
Els
ulls de Montemar fixos en ella,
amb
més sorpresa que temor la mira;
potser
sols la jutja una vaga estrella
que
en els cels de colossal espai gira.
Potser
es tracta d'un engany dels seus ulls,
forma
fal·laç que el desvari creà
o
els efectes del vi d'estranys antulls
que
al seu judici fan esvalotar.
Mes
sap que cap dels nèctars xeresans
no
podrà emboirar-li el cap d’excés,
ni
que mil cops engatat en bacants
i
perdudes orgies ho provés.
“Déu
vol espantar-me. Tant de
bo sia-
va
dir-se rient- el dimoni mateix!
Que
llavors, per déu, qui sóc jo sabria
el
cornut rei de l'abisme d'escreix!”
En
proferir tant insolent ultratge,
la
llàntia del sant Crist s'encengué
i
una estranya dona davant la imatge,
tota
de blanc i de genolls, veié.
“Benvinguda
la llum- va dir, l'impiu-
gràcies
a déu o al mateix diable”
I
amb ferma intenció i pas decisiu
s'encaminà
envers la dona immutable.
Mentre
ell camina, semblen allunyar-se
el
llum, la imatge, la devota dama,
mes
si s'atura s'aturen i esparsa
la
dama, llàgrima a llàgrima, brama.
Dels
seus ulls immòbils, cap a la imatge,
ni
tan sols la por, ni el plany que inspira,
la
impietat del pas desencoratja
i
a Jesús, fit a fit, Montemar mira.
El
carrer sembla moure's i camina
mancant-li
el sòl, sembla, sota el peu,
l'esguard
de mort als seus vius ulls fascina
el
Crist que intensament en ell abstreu.
I
emboirat pel deliri de la ment
culpa
el vi que l'ha embriagat tan greu,
més,
quan la mà, que ha tocat insolent
la
llàntia on lluu la imatge de déu,
acosta
a aquell rostre, que un càndid lli
cobreix,
d’un gest bast que fan els garneus;
però
el llum clou, de sobte, un ventolí
i
la dama blanca es posa dempeus.
Fent
veure-li, com un llamp, un moment
un
rostre que vagues records llevà
i
alegres memòries confonent
d'uns
temps molt millors que passaren ja.
Un
rostre d'àngel d'un seu somieig,
com
quan l'ànima amb sentiment commou
i
ennuvola el front amb sobtat planteig,
sense
que la raó s'entengui prou.
La
seva forma dibuixa a les vores
la
blanca traça que onejant es veu,
i
com si trepitgés toves estores
lliscava
lleu sense soroll son peu.
Tal
com veiem al raig de la lluna plena
que
creua una fugaç vela angular,
com
si per popa inflés brisa serena,
mentre
esberla l'escuma de la mar,
també
esperança blanca i gens feixuga,
davant
nostre, passa en il·lusió,
torbant
l'ànima amb ànsia poruga
tot
refusant l’ofuscada raó.
DON FELIU
“Què?
Em fuig sense querella?
No
em voleu per companyia?
Potser
es tracta d'una vella
devota?...
Quin moc seria!
En
va, mestressa, és callar
ni
fer-me senyes que no:
m'he
capficat que sí, jo,
i
us haig d'acompanyar.
I
jo haig de saber on marxeu
i
si sou formosa o lletja,
qui
sou i com us dieu
i
tot per quan fer-vos setge.
Ni
que en Banyeta us creguera,
anant
per flames i amb banyes,
fins
de l'infern les entranyes,
on
aneu vós jo darrera.
Haurem
d'anar a jóc, per déu!
Ni
que ho destorbés el cel
jo
compliré el meu anhel,
tot
i el despit que m'hi feu,
i
perdoneu-me senyora
si
traspuo gosadia,
però
fora grolleria
deixar-vos
sola a aquesta hora;
que
altrament m'hi va la fama:
no
s'entengui al revés,
doncs
tinc por que no es pensés
que
no he seguit una dama”
Del
pregon del pit incisiu gemec,
com
trencadissa d'un got pel dolor,
talment
per l'oïda com lleu rosec,
però
prou punxent per esquinçar el cor;
gemec
d'un amargant record passat,
de
petja present, d'atzarós pesar,
mortífer
alè, verí alenat
del
que clou l'ànima: metzinós mar.
Fent
gemec de mort i, silenciosa ,
la
blanca figura es mogué endavant,
com
mou les ales sílfide amorosa
que
l'aigua del llac no arriba a ondular.
Ai,
qui va veure perdut en un dia
el
goig que feia etern dins del seu cor,
i
en la nit boirosa i fonda agonia
en
un mar sens platges mor sens ressò.
I
només emportant-se dins del pit,
com
company etern el dolor cruel,
màgic
encís de l'ànima, afligit,
que
en la pena és amic i amant fidel,
va
mirar de dur els seus sospirs al vent,
perdre
les llàgrimes tristes pel mar,
sense
que ningú n'entengués l'accent,
insensibles
cel i món al seu mal...
i
ha vist la lluna brillant dins del cel,
serena
i en calma, mentre plorà,
i
ha vist passar gent pel somni infidel,
caps
drets, sens dignar-se ni a mirar,
i
es tornà, befa del món, tremolant,
que
la pena al pit ben fonda amagà,
i
a dins l'ànima el seu plany empassant,
va
guarnir amb el seu somriure fals...!
Ai,
qui comptà les hores que van ser,
hores
d'altre temps que abreujà el plaer
i
ara, en plors es dol que no en queda re
i
amb elles tot el goig d'ahir marxà;
i
aquells goigs que el cor contrit ha perdut,
no
fugiren del món, que al món hi són,
si
bé al món viu, on sempre ha viscut,
els
plaers hi han desaparegut.
Ai,
qui descobreix per fi la mentida.
Qui
en la trista realitat palpà,
quant
aquest esquelet del món amida
i
els falsos guarniments li arrancà...
Ai,
aquell que viu d'allò que ha passat...!
Ai,
qui l'ànima nodreix del pesar,
les
hores foses clamarà angoixat,
les
hores foses que no tornaran...
Qui
hagi patit un dol tan cruel,
qui
nits senceres comptà sens dormir
al
jaç d'espines, maleint el cel,
hores
d'eterna ansietat sens fi;
qui
ha sentit com si volgués del pit,
saltar
en mil bocins, trencat el seu cor;
créixer
el seu deliri i créixer el despit;
i
nuar-li la gola un viu dolor;
metzinós
llac d'esmolat glaç, les tristes
llàgrimes
que la tristor fa quallar
per
ofegar-lo, sens control envistes,
ni
il·lusions, l'afany ni treva sap.
Aquell,
fet per l'espantall blanc, gemec
i
únic senyal que a Don Feliu donà,
hagués,
i el seu dolor, comprès ben cec,
hagués,
per fi, l'immens valor pesat.
DON
FELIU
“Si
cerqueu algun ingrat,
jo
m'ofereixo agraït,
però
o és falsa humilitat
o
vós patiu la maldat
d'algun
recelós marit.
Oi
que sí? Quina mania!
N'embogireu
si insistiu
amb
tanta tossuderia,
amb
els muts, jo, senyoria,
parlo
poc i faig en roig”
Fou
segon cop importunada quan,
llavors,
una veu de suau melodia,
l'estudiant
li semblà que sentia,
com
eco llunyà d'harmoniós cant:
D'un
amant el pit amb lànguid batec,
sentiment
inefable de tendresa,
d'amor
correspost, bleix fidel a frec,
primer
sí de dona encara en puresa.
“Per
a mi els amors
ja s'acabaren:
i
tot al món per a mi s'acabà:
els
lligams que a la terra m'estacaren,
el
cel per sempre a la fi deslligà”
Digué
amb l'accent misteriós i tendre,
que
duia d'altres mons d'il·lusió,
eco
dels que en repòs etern i cendra
en
tomba freda i pau tenen el do.
Montemar,
amatent a l'aventura,
bonica
i fàcil la dama jutjà,
i
l'hora, el carrer i la nit tan obscura
són
nous incentius pel seu pit insà.
“Seguir-me
és un risc” - “M'avinc a afrontar-ho”
-”Potser
emprés us pesi” - “Depèn de vós”
-
“Vexeu el cel” - “Del dimoni m'emparo”
-“Fugiu
galant i a déu serà agradós”
-
“Si us creix el despit l'amor sento més,
i
si déu s'enfada, coi, no fa bé!
Que
abraçats ens vegi i mati'm després”
-
“La darrera hora vostra aquesta és.
Deixeu,
Don Feliu, deliris balders”
“Ep,
em coneix!” - “Ai, tremolo per vós!
Per
tal que no es tornin delits lleugers
penes
eternes!” - “Atureu el sermó
que
ja prou Quaresma n’és un vesper
i
parlem d'amors, un parlar més suau;
i
deixeu el to solemne i misser,
que
us juro, senyora, que no us escau.
La
vida és la vida, quan se us acaba,
s'acaba
amb ella el més ínfim fruir.
D'incerts
pesars cal que la fem esclava?
Per
a mi no hi ha demà ni ahir.
Si
demà morís que sigui en mala hora,
o
en bona, si cal, tant me fot a mi!
Gaudeixi
en present, ara i devora,
i
em faci seu el diable en morir!”
“A
déu plagui i en faci acordança”
-la
figura fatídica exclamà,
mentre
al pit sent renovar la puixança,
Don
Feliu, en va reprendre l'encalç.
Creuen
carrers tristos,
places
solitàries,
arruïnats
murs,
on
sovint pregàries
i
falsos conjurs,
a
l'anguniosa
gran
nit borrascosa,
maleïda
bruixa,
amb
ronca veu canta,
i
de llurs sepulcres
els
morts recents vanta
i
ecos d'aclarides
passes
sonen buides
en
la soledat;
mentre
que en silenci
roman
la ciutat,
i
amb un llòbrec so
fa
nones al son
bramant
l'Aquiló.
I
d'un carrer a l'altre creuen,
i
més enllà i més enllà;
ni
mai té terme el viatge
ni
deixen de caminar.
I
travessen, passen, tornen,
rere,
cent carrers quedant
i
pas rere pas segueixen,
i
sempre van endavant:
i
a confondre's ja comença,
i
a perdre's en Montemar,
que
no sap pas on camina,
ni
distingeix on és ja:
si
nous carrers, noves places,
o
recorre altra ciutat,
i
veu fantàstiques torres,
del
seu etern pedestal,
desprendre’s
i, llurs figures,
de
fosc perfil, caminar,
recolzant-se
en els seus angles
que
a la terra, en desigual,
esberlable
tors hi fixen;
i
amb llur monòton marxar,
les
campanes sacsejades,
repics
de misteri fan,
mentre
les danses grotesques,
fúnebre
terrabastall,
pel
cap baix, uns cent espectres
dansen
maldestre compàs:
i
els penells acoten fronts,
quan
davant d'ell van passant,
fins
els espectres saluden,
i
en cent llengües de metall,
sent
el seu nom en els ecos
de
les campanes sonant.
Després
s'amolla el soroll
i
en silenci, i muda pau
tot
roman i s'evapora
tot
de sobte, la ciutat:
palaus
i temples canvien
per
uns camps de soledat,
i
es torna un erm en silenci
i
un melancòlic sorral,
sens
llum, sens aire i sens cel.
Perdut
en la immensitat,
potser
pensa que camina,
sense
aturar-se jamai,
d'una
estranya empenta endut,
amb
precipitat afany;
i,
mentre la seva guia,
va
sens parlar tot davant;
misteriosa
marxa,
amb
el pas ràpid, i ja
sembla
que s'alça als seus ulls,
en
ales de l'huracà:
visió
sublim, pel front
fosfòric
es veu brillar,,
entremig
blavencs llampecs,
en
la densa obscuritat,
serpents
de llum, lluminosos
fills
creats pel vendaval:
i
dubta si potser dorm,
o
si està somniant
o
és boig o bé, amb tant prodigi,
fa
el deliri veritat.
Quan
de nou a Salamanca
de
sobte es torna a trobar,
distingeix
els edificis,
i
reconeix on està,
i
en el seu ardent vertigen
aquell
vi torna a culpar
i,
jurant, mentre fent via:
davant
ella i ell, encalç.
“Com
hi ha déu!” -es
debat-
“O
en Banyeta se'n refot
o
no estic gaire salat,
d'aquell
Màlaga tastat
encara
tinc el cap xarbot.
Espants,
ombres, visions
i
de tocar a morts, quin fart!
I
emprés girs, confusions
que
un ball de merlets confons
amb
aquest concert d'esbart.
I
a la fi el seny perdré
entre
tantes meravelles,
que
eixes torres les veuré
com
les mules de lloguer
que
desfilen amb esquelles.
I
ella, qui és? Sobretot.
Fora
el diable en persona,
a
mi sí que se me'n fot!
Del
vestit que duu, cap mot,
li
escau com una icona!
Noble
senyora, imagino
que
sou nova pels rodals:
perquè
crec que amb vós camino
perdent
el Nord de continu
des
de que us vull fer encalç.
Li
ha dat per no dir res,
que
és la més escruixidora
xacra
en dona descortès,
però
estimar-la he promès
d'amor
o caminadora”
Mentre
Don Feliu seguia a palpentes
el
marxar de la blanca visió,
la
nit fosca s'escampa a passes lentes
i
els hòrrids crits triplica l'Aquiló.
Els
penells grinyolen pel girament,
amb
xerrics de cadenes en sonar
esvalotades
campanes pel vent
repics
compassats a les torres fan.
Creix
soroll de passes de gent que ve,
marxant
al compàs d’ensordit ressò,
quan
de tant en tant, la marxa es deté,
sembla
sentir-se un xiuxiueig confós.
I
abasta de Don Feliu les oïdes,
després
veu cent llumetes en vaivé
venir
en files llargues dividides,
murmurant
rogalloses pel carrer,
tot
d’embalums endolats acostant-se
i
, en ser més a prop veu, sorprenentment,
que
un gran fèretre duien amb recança
i
dos cossos morts ajaguts en ell.
Els
llums, l’hora, la nit, profund afront
infernal
arcà sembla encobrir.
Quan
en somni pregon jeu mort el món,
quan
tot avisa que haurà de morir.
L’home,
que boig en la ferma tempesta
de
la vida va córrer empès pel vent,
quan
una veu les hores li’n fa resta:
que
és fang, quan bombolles creia ell,
forçós
és tenir de diamant l’ànima
qui
no sent al pit l’horror bategar,
no
com Don Feliu, ferm, gens pusil·lànime,
que
en déu ni diable es posa a pensar.
Doncs,
passes ressegades, murmurant,
el
lúgubre enterrament arribà
i
la blanca dama devota en tant,
de
genolls resà, com bon cristià,
barret
quitxat, dempeus i indiferent
don
Feliu el fèretre veu passar
i,
al pas, li demana amb aire insolent,
els
dos noms d’aquells que al sepulcre van.
Però
queda sorprès i esbalaït
quan
diu, un dels carregats a coll be,
que
porten Dídac de Pastrana ungit
i
l’altre mort, deu sant! L’altre...que és ell!
Ell
mateix, la seva imatge, figura,
la
mateixa cara que ell té, en fi,
i
dubta i es palpa i freda paüra,
siguem
francs, li corre pel cos, un xic.
Per
fi era un home i, un xic perd sorna,
dels
nervis i, un xic de por en té record,
mes
prompte puixança d’abans li torna
i
la feresa reconquesta el cor.
“Pel
que fa- digué – Pastrana,
ben
pensat l’enterrament,
però
és promptitud vana
enviar-me
a la fossana.
Me’n
queixaré de valent!
Digueu,
senyor endolat,
a
qui dueu a enterrar?”
“A
l’estudiant malvat,
Don
Feliu de Montemar”
-
va respondre, l’encaputxat.
“Doncs
no puc estar d’acord,
puix,
digueu qui sóc, us dic,
perquè
si jo no faig tort;
¿com
a un mateix lloc estic,
amb
vós viu i allà ben mort?
Jo
no us conec i, recoi!
si
m’emprenyo, per atzar,
vostres
mofes a la par
us
faran plorar o mansoi,
en
veure el ver Montemar.
Quin
brètol i, és endebades,
il·lusió
dels sentits,
el
món marxa a batzegades:
dimonis
entossudits
que
em donen ensopegades.
Don
Dídac, quin fanfarró!
Segur
que amb invenció,
quan
la mort ja me’l tenia,
sentint
de l’infern calor,
va
dir que em matà en falsia”
Ben
acabat, se’n rigué de la frase
i
d’esquenes, amb menyspreu, es tombà,
s’enrinxolà
el bigoti i prem l’espasa
mentre
s’acosta a la dama i diu clar:
“Així,
vull saber on viviu,
que
s’està fent tard, senyora”
Tard,
no encara, d’aquí una hora,
ho
serà!” “Cert! Decisiu,
més
tard, a dins i defora!
Aquesta
veu que fa por
de
vós m’enamora més,
amb
l’ànima a l’inrevés,
tal
li fot a servidor
déu,
diable o algú més”
-“Cada
passa que avanceu
la
mort la vida us requisa,
don
Feliu, no tremoleu?
Vostre
cor no us avisa
que
vers la mort camineu?”
Amb
eco, entre melancòlic i aspriu,
va
fer així la dona, i el sord accent,
sonant
al voltant del macip impiu,
va
rugir a la veu del procel·lós vent.
Les
pedres amb les pedres colpejaren,
sota
els seus peus la terra espetegà,
les
grans aus de la nit s’hi congriaren,
i
llurs ales l’ensordiren el timpà.
I
dins les ombres uns ulls fulgurants
va
veure voleiant esgarrifosos,
sempre
mirant-lo àvids i expectants,
ulls
d’horror, sens descans sotjant gelosos,
i
els veié i no tremolà: espasa al pes
va
posar i les ombres gosat envestí
i
ni ombra trobà ni trobà res;
només
fixos en ell els ulls sentí,
i
alçà impacients els seus, cap al cel,
i
escarritxà les dents i maleí,
i
creixent-li dins infernal recel,
amb
gran enuig, blasfemant, proferí:
“Seguiu,
senyora i, endavant anem:
tant
de bo fóssiu el dimoni un xic,
que
déu, el dimoni i jo ens coneguem
i
per fi s’acabi tant d’embolic,
que
tants i tants sermons, de passa tanta,
juro
que ja me n’he cansat un raig:
i
res la meva voluntat espanta,
per
tant, sapigueu que on aneu, jo vaig.
Només
un sol termini té la vida:
un
termini fix; l’ànima un recer;
ara,
endavant!” – afirmà i, de seguida,
hi
anà a la una amb calma d’estatger.
I
la dama a una porta s’aturà,
i
era una porta altíssima i s’obriren
els
seus batents al punt que hi va trucar,
que
a un misteriós impuls obeïren:
i,
rere la dama, l’estudiant va entrar:
cap
patge ni donzella hi acudiren,
i
van creuar, amb espelmes llumenant-se,
salons
fantàstics, sense comparança.
La
visió, com d’enganyós encís,
per
les lloses llenega, sens soroll,
encoberta
en blanc mantell penjadís,
que
escombra el sòl sens quedar-ne sadoll.
I
per cada corredor i passadís
la
segueix ell, atrevit, de corcoll,
que
aquell gosar ratlla la bogeria,
perquè
Montemar l’aventura tria.
Els
llums, com tentines funerals,
feien
esblaimada llum moradenca
i,
al voltant, en moviments desiguals,
l’ombra
anava i venia temorenca,
per
uns arcs ruïnosos, sepulcrals,
d’estàtues
i urnes de pedra sorrenca,
pilars
esberlats, patis insegurs,
embardissats,
humits, foscos i durs.
Tot
és vague, molt quimèric i ombrívol.
Palau
sense base ni fonament,
gronxant-se
com navili vagarívol,
que
ancorat somou un borrascós vent.
En
silenci aterrador i fresquívol
rau
tot allà: cap so i alè patent
prou
humà s’hi escoltà: que el silenci
hi
viu tibat per sempre amb res que el tensi.
I
les mortes hores a mortes hores
succeeixen
al rellotge en eixa vida,
ombres
d’horror girant aterradores,
que
allà apareixen en constant fugida,
les
úniques i soles pobladores
d’aquell
refugi fosc sense sortida
que
amb desitjada o expectant quimera
venen
a veure qui llur pau altera.
I
li claven els ulls com sobrepuig,
des
del fons de la llarga galeria,
que
espurnegen com caliu roig d’enuig
que
fins farien por a la valentia:
dibuixant-se-li
al rostre el rebuig
que
la intromissió d’aquell espia
i
en tant que en grups davant seu apareixen
adés
foscos en l’ombra s’esvaeixen.
Grandiosa
satànica figura,
cap
dret, orgullós Montemar camina,
dins
l’esperit sublim per l’oradura
en
provocar la còlera divina:
fàbrica
fràgil de matèria impura,
l’ànima
li alena i l’il·lumina,
amb
déu l’iguala i, amb un vol esvelt
s’alça
del seu tron i el repta en duel.
Segon
Lucífer que manté la planta,
tot
i que el raig venjador l’ha ferit,
ànima
rebel que el temor no espanta,
trepitjat
sí, mai vençut ni finit;
l’home
que en la seva ansietat planta
en
presó de vida un punt infinit
i
a déu atira per donar-hi compte,
descobrint-hi
la immensitat ben prompte.
I
amb un alt bàquic cant taral·lejant
crema
aquella quimèrica morada,
i
amb gosada indiferència dant
mofa
als llavis, la vista agosarada
mentre
un soroll les passes van causant
pels
cops que l’espasa fa compassada,
tristos
ecos, seguint-lo tot darrera,
repetint-se
sempre d’igual manera.
I
aquell rar, monòton i únic soroll
que
aquella mansió d’ecos emplena,
repetint-se
del sòl als sostres foll
que
la pregona soledat esmena:
i
expira com gemec funest sadoll
que
llença al seu dolor l’ànima en pena,
i
a la fi del llarg corredor s’esmuny,
sembla
per l’esfondrat mur, d’un retruny.
I
en aquell altre món i en l’altra vida,
món
d’ombres, vida que és somni de pam;
vida,
que junt amb la mort et convida,
li
pren les temples letal jusquiam
món,
vaga il·lusió descolorida
del
nostre món i somnieig i llamp
sense
soroll, sens bogeria insana:
la
sola imatge de la vida humana.
i
és la blanca i misteriosa guia
li
sembla per l’ànima benaurança
que
ara acarona l’esperança impia,
i
en tocar-la, s’esvaeix amb frisança,
com
d’un blanc núvol suspès en l’ombria,
de
nits, ales del zèfir, fan mudança;
la
seva roba, desplegada al vent,
li
recorda en un callat moviment
fumera
suau de cremat aroma
que
per l’aire puja giravoltant,
raig
lunar que al tossal, a rajaploma,
com
fermall d’èter manyaga passant,
silf
que abrigada d’albada la broma
fon
del blau nevós, amb l’ala vibrant,
que
amb color d’ombres i llum intangible
entre
l’albada i la nit és visible.
I
àgil, viva, aèria i vaporosa,
que
el sòl toca amb els peus a contrapèl,
travessa
aquella cambra tenebrosa
la
màgica visió del blanc vel:
viva
imatge de quimera sortosa
que
potser l’home trobarà en el cel.
Pensament
sense fórmula i sens nom,
que
fa resar i blasfemar tant per hom.
I
a la fi del llarg corredor arribant,
Montemar
segueix la callada guia,
i,
una de marbre negre, va baixant,
de
cargol, retorçada graderia,
llarga,
fina, amb giravolts endavant,
entortolligant-se
amb tossuderia,
suspesa
per l’aire i amb violent
veloç,
fort, vertiginós moviment
i
en eterna espiral i remolí
infinit
es prolonga tan immensa
que
el seny tot extravia i fa enfollir
a
Montemar que fent capgirells es tensa,
envoltat
per violent terbolí
i,
en l’aire desprès, s’imagina i pensa
que
quan el rabent moviment cedeixi
fent
voltes als abisme compadeixi.
I,
quan de graó en graó va caient,
blasfema
i jura amb un llenguatge immund,
el
seu furiós vertigen creixent
i
s’estimba ràpid al més profund,
sentint
xiulets de l’huracà potent
que
li passen confusament damunt,
sent
tot de crits, de veus, palmellades
i
batimans i brutals riallades
que
alternen d’ais, planys, queixes i gemecs,
mofes,
sarcasmes, rialles i fàstics
i
ençà i enllà aplegats com en mil recs,
veient
dessota d’ell, damunt fantàstics
homes,
dones, mesclats llestos amb llecs,
ratats
de pena, amb gestos gais sarcàstics,
que
amb admiració estúpida el miren
i
en etern remolí giren i giren.
Sent,
per fi, que tot de sobte s’atura,
i
un punt esvanit quedà, val a dir,
però
ja després es reféu amb bravura
obrí
els ulls i dempeus s’alçà felí
i
el primer objecte que pensar procura
és
la blanca dama i, cercant-la allí
la
veu que en trist monument s’estintola,
emplaçada
enmig de la cambra sola.
Era
un negre i solemne monument
que
al bell mig de l’estança s’aixecava,
ves
per on, a Montemar, al moment,
com
una tomba, un llit li semblava,
i
ja barrinà el seu foll pensament
que
oberta aquella tomba l’esperava;
i
ja va imaginar ensems que un llit era
aquell
tàlem tou que a l’espòs espera.
I
aviat recobrant la gosadia,
per
tal d’acabar resolt l’aventura,
el
mateix cel i l’infern desafia
i
amb pit ferm i decisió segura:
vers
la blanca visió el voler guia
a
descobrir el rostre amb més pressura,
i
mentre als seus peus Montemar s’asseu,
així
li parlà amb continguda veu:
“Satan,
dona o visió,
que
així com era el camí,
cap
a aquesta mansió,
sou
atzagaiada, en fi,
o
infernal invenció:
Ja
sigui de part de déu,
o
bé de part del dimoni,
qui
venir aquí ens féu?
Digueu
qui sou sense erroni,
per
saber el guiador meu.
Que
mai m’havia batut
el
cor resolt tant com ara,
que
havent vist tanta gatzara
i
un favor arcà perdut,
la
raó se’m fa ben clara.
Que
un poder aquí suprem,
invisible
i en barreja,
que
el meu cor sent i no tem
i
determina l’enveja
m’hi
aventura a l’extrem”
Com
fúnebre
complanta
d’amor
hom
sent
en
tanta
sonable
ploradissa,
com
un plany
afligit
que
de l’ànima
s’arrencà
com
profund
ai
que exhala
moribund
cor
real.
Música
trista,
lànguida
i vaga,
que
fa un mal digne
i
mima l’ànima;
dolça
harmonia
que
infon al pit
malenconia,
com
les veuetes
d’algun
record
d’antic
amor,
a
un temps nonetes
i
amarga pena,
que
sap el cor.
Màgic
encís,
cant
ideal,
que
pels aires vaga
i
en sonores ràfegues
creix
i es va fent gran:
per
sublim i obscura
remor
fabulosa
el
sord accent lúgubre,
eco
sepulcral,
músiques
llunyanes,
d’endolat
pegat,
redoblar
monòton,
proper
huracà,
que
ni la capçada
de
l’aire sacseja
i
bramant està:
ones
xarbotades
d’un
mar d’embranzida
en
la nit obaga,
vents
que han fet la pau,
el
brogit dels quals
sembla
estar al gemec
del
mur que trèmul
els
sent arribar:
paorós
estrèpit,
evident
presagi
de
tempesta clar.
I
en un ràpid crescendo
els
tenebrosos sons
brogit
que n’és memento
i
en ronc terrabastall;
com
tro a les muntanyes
que
arriba fins la vall,
com
el barbull d’entranyes
de
l’horrífic volcà.
I,
entre gatzara i cridòria,
recruixir
d’esmolats ossos
i
fort escarritx de dents,
fonaments
movent els mòduls
i
en paorós batibull
les
lloses del sòl a trosso
esquerdant-se
llurs juntures
de
cop volien descloure’s;
sent
Montemar el soroll
que
creix, com si fos de còdols,
xocant
entre ells veu uns cranis
ja
descarnats, secs, sense ossos,
dansant
circumdant la terra,
sent
bramar folls vents veloços
xarbotar
irades les ones,
esclatar
els trons més feroços,
exhalar
tristos gemecs
i
rompre en planys sorollosos,
tot
en fuent harmonia,
tot
en un daltabaix fondo,
tot
en un confós trastorn,
tot
barrejat com un bombo.
I
llavors es fa més gran la fressa,
confosa
i mesclada amb un so
greu
que ronc per les voltes fondes
retrunyint
brunzí furiós;
i
un eco agut la veu recorda
l'àngel
del judici pel tro,
triplicant
en un fiblant xiscle
s'alçà
esgarrifós i sonor,
fent
sotragar l'entorn de tombes,
cruixir
als seus peus amb fragor,
xocant
entre si rocs i cranis,
amb
ira i percaça feroç,
en
intent de trencar la llosa
i
escapar d'aquella presó
eterna
els morts, sentint de sobte
la
crida de déu tots en bloc.
I,
sobtadament, amb gran estrèpit
veié
que la sala s'esfondrà
i
del paorós soroll decrèpit
cent
espectres alçar-se clissà:
i,
al seu torn, llurs ulls buits el guaitaren
i
el van palpar amb dits escardalencs,
després,
entre tots ells es miraren,
per
tornar-se'l a mirar després;
aquelles
mans xuclades maldestres
amb
temorenc continent d'espant,
sens
gosar, allargassaren llurs destres
tots
envers l'agosarat mortal,
i
uniren amb macabra riota
els
cranis buits fent viu llur temor,
i
amb espasme irònic de ganyota
s'encongiren
al seu enviró.
Llavors
la visió de blanc vel
vers
Montemar allargà la mà
i
era el seu tacte com fiblant gel
i
resistir-lo va intentar en va:
galvànica,
cruel i glaçada,
d'alta
histèrica sensació
retornà
la sang agrumollada
engelabrint-la
al cor amb dolor.
I
amb gran despit i maleint el cel
d'ella
enretirà la mà Montemar,
i
temerari llevant-li el vel
estirant-lo
li descobrí la faç.
“Ja
té l'espòs”- uns ecos retronaren-
“L'esposa
que el seu consort ha trobat!”
-
els espectres emocionats cridaren-
És
l'espòs fet amant d'eternitat!”
I
ella llavors cridà: “Oh, espòs
meu” I era
(desencís
fatal!, trista veritat!)
una
sòrdida, horrible calavera,
la
blanca dama d'airós caminar!...
Llavors
un cavaller d'esperó de plata,
airós,
tot i el rostre de mortal color,
traspassat
el pit d'estocada que el mata
que
encara li fa brollar sang del seu cor,
s'apropa
i li diu, mentre la mà li branda
que
impassible i fort li estreny Montemar:
“Veig
que heu complert la paraula fil per randa,
ma
germana Elvira vostra esposa és ja.
La
mort meva us perdono” “Don Dídac, coi,
-replica
tranquil Don Feliu, al seu torn-
no
sabeu com m'alegra veure-us cofoi;
no
us comptava trobar en aquest contorn!
De
l'espectre que en dieu la meva dona,
estrafolari
casament m'atorgueu,
no
és formosa ni tendra ni cap madona
i,
tot i això no us vull ofendre, pel preu
que
per esposa la prenc, com es comporta
i
desitjo no em surti errat el pla,
essent
rar el cas d'haver l'esposa morta
per
tot el temps que visqui no em cansarà.
Però
abans digueu-me si Déu o el dimoni
m'ha
dut a aquest lloc; que vull veure el mofeta,
l'un
o l'altre, que en aquest meu matrimoni
tinc
per padrí, ni que sigui en Banyeta:
qualssevol
o ambdós la cort de les destrosses,
aquest
munt d'espectres que tenim aquí
no
caldrà pas convidar-los a les noces.
Feina
feta, Dídac, germà, oi que sí?”
-
Va dir Don Feliu, amb corruga de celles,
i
etzibà al voltant amb incontinents
llambrecs
altius fit a fit i per parelles,
al
Déu que es jura i tots aquells ossaments.
I
aquell migrat consumit esquelet
amb
els seus llargs, prims, fastigosos braços
l'envolta
estrenyent-lo amb sòrdids llaços
i
àvid l'acaronà amb ansietat:
la
seva boca cavernosa cercant-la
la
boca de Montemar i la galta
groga
i àrida i descarnada assalta
i
aplega repugnant la seva faç.
I
ell, absort en les seves conjuntures,
encara
sent més els nusos estrènyer
i
un mar de suor acaliuat el senya
i
en la impotència li creix furor;
malda
amb ànsia esmunyir-se endebades
i
quan més aïrat es debat i pitja
tant
sí com no se li junta i desitja
el
tosc espectre inspirador d'horror.
I
en fuent veloç remolinada
i
airívola i fantàstica dansa
que
ni l'home en pot fer observança,
amb
la ment per tan veloç seguir,
els
espectres la ronda encetaren,
talment
en cercles de vent distints
que
pols violenta en remolins
i
fulles seques dava sens fi.
I
alçant alhora llurs mans estèrils
retrunyint
com sord eco sens calma
s'alçà
en la seva còncava balma
un
udol molt semblant a una veu:
paorosa,
monòtona, informe
que
exclamà sens llengua cada boca
com
la veu que al roquissar s'ajoca
en
rossegar el vent el petri feu.
“Cantem”
- van dir fent gran cridòria-
“la
fama i l'amor de l'esposa,
que
enllaça als seus braços joiosa
per
sempre l'espòs que estimà:
la
boca ajunti amb la seva
i
segelli una eterna treva
feta
d'amoroses carícies
i
de lànguids petons d'amant.
I
amb recíproques abraçades
i
en un tendre i etern repòs,
l'esposa
enllaça el seu espòs:
per
sempre descansin en pau;
i
en fúnebre llum il·lumini
les
seves noces fatal teia
il·lumini
i trobin taleia
a
la tomba el llit nupcial”
Mentre
la ronda frenètica
que
en rabent voltar s'agita,
cada
cop més precipita
el
vertigen sens cedir;
i
més i més s'atropella
i
més i més s'arravata
i
en cercles clars es deixata
amb
vivesa més sovint.
I
es perd en roda quimèrica
i
un negre punt fosc recorda
que
entorn s'esvaeix concorde
amb
la fantàstica llum
i
llavors llòbrecs udols
que
paorosos s'escampen
els
aires ràpids enrampen
fent-los
prolongats damunt.
De
tan seguit vertigen
a
tan funest prodigi
a
tan càntic fastigi
a
tan setge en pessics;
entre
abraçades lúbriques
que
el deixen constret, presa
de
l'esquelet encesa
que
gasta afalacs mil:
Mai
resta vençut l'ànim
tot
i que el cos doblegui
i
un defalliment fregui
el
límit Montemar;
i
encar que l'esperit
no
en diu pas la misèria
la
minsa i vil matèria
comença
a flaquejar.
I
al cap sent caòtic
embogit
desvari
de
mareig tornar-hi
esllanguit
l'afany:
i
ombres i més llums
en
girar l'estança
i
morts acostant-se
que
venen i van.
I
llavors, prou llunya,
dèbil
a l'oïda
veu
adolorida
lànguida
sonà,
com
la melodia
que
l'aura amorosa,
i
aura harmoniosa
de
nits conformà:
Sent
aleshores
el
pit que es vincla,
de
basca el vincle,
tèrbols
els ulls,
pes
de parpelles
de
pesantor:
el
front inclina
sobre
el seu pit
i
amb prou despit
sent
els seus braços
esllanguir
dèbils
de
la flonjor.
I
llavors
veié
llum
fent
besllum
en
finar:
i
amb ofec
sentí
l'eco
d'un
gemec
que
expirà.
Tan
dolç
sospira
la
lira
que
cap
i
enclou
conceptes
del
vent
com
veu,
lleu,
breu
clam.
Mentre
núvols vermellosos i grana
la
llum de l'albada rogenca envia,
tota
ella alegre es gauba i engalana
en
les seves torres de l'ixent dia;
cel
serè, calma matinada ufana,
suau
la brisa transparent fred atia,
rasant
el Sol vessa amb beutat mesura,
raigs
de pau i celestial ventura.
I
fugí la nit i amb la nit fugien
les
seves ombres; quimèrics obrers,
lluny
del silenci, la calma succeïen
pel
bullici i la remor dels tallers;
i
a llur treball i a llur afany venien
les
dones patint per guanyar en delers,
tots
tornant a la feina de per vida,
avui
de temor l'ànima farcida:
Que
ja és viva brama i de plors no manca
del
fons del pit pecador i endurit
que
en forma de dona i guarnit de blanca
túnica
tènue i posat neulit,
el
dimoni, voltant per Salamanca,
s'endugué
Montemar aquella nit!...
...I
així, lector, el relat és de perspicu,
perquè
tal com me'l van fer te l'explico.
No tens al bloc cap adreça de contacte, però si de debó t'agrada traduir al català, et convido a Col·laborar amb http://epubcat.tk/ els resultats de la feina que fem allà es poden trobar a:
ResponEliminahttp://epubscatala.blogspot.com.es/
La comunitat amb més qualitat de llibres en català del moment.Podries baixar llibres encastella i traduir-los en català.Hi ha programes d'ajuda per a tal cosa.Pregunta i t'ajudarem.
Salut!