dimarts, 30 d’agost del 2022

 

PNEC: Poesia Narrativa Exemplaritzant Catalana 6

LA CANÇÓ DE SANTA FE 

3


 

XXI

I amb tres dits al front fa el senyal

i a déu prega el segle eternal:

“Déu que em guardes de fer cap mal

valeu-me ara i valeu-me igual

als qui dèieu: M’haureu com cal,

crideu-me i m’haureu puntual”.

Senyor us prego sigueu puntal,

vull de vós la guia amical,

cuideu-me l’ànima immortal.”

XXII

L’han pres i al batlle Dacià

i a la plaça la porten ja.

Prest ell ordena a un publicà

que ve vestit de tafetà:

“Ves, pren-li dretament la mà,

du-la al nostre temple, al llindar

que encensegui al déu Silvà

i a Diana i Janus a escar.”

A gust no hi va, ans com un ca;       

tampoc creu pas a aquell pagà

el cor té ferm ben fort i sa;

déu del cel li és sobirà

que això és bé prou a un cristià.

XXIII


 

En ser el dia a punt de finir

ell mana batre-la i ferir.

La presó més forta fa obrir

i diu que hom la hi facin patir.

Sols de nit llença un bleix nerví;

com un vulgar quan va a morir

colgat al llit no pot dormir,

més que un que sols pensa en fugir;

gran ànsia no fa fingir!

A plaça, guarnida, al matí

ordena la hi facin venir.

“Ara donzella vull sentir

de quin costat tu vols servir”

Ella respon i sap què dir:

“De nostre senyor em vull garfir

i és qui millor jo sé servir;

res més no estimo tant així

sols ell, res més no em pot guarir;

res amo tant, no us vull mentir,

sols amb ell vull viure i gaudir.”

XXIV

Ell li etziba amb gran amor:

“Lleva’t prompte d’aital error;

pren una molt més alta honor

hauràs qui té molt més valor,

cor tens per rebre el seu favor,

que ets emperadriu sens rubor.”

Diu la donzella amb deix sonor:

“A vós us infla el deshonor,

cap altre senyor té el meu cor,

a cap més senyor dec fervor

aquell qui el perd mor de por”

XXV

D’això, el traïdor fraudulent,

fou pres d’un gran afollament:

“Diana honra tot teu parent,

com la resta de nostra gent.

Deixa’t de rampells de jovent

fes cas al meu capteniment;

d’or et serà el meu lligament

de vera porpra el vestiment;

donzelles te’n seguiran cent,

mil cavallers de guarniment.”

Ella li respon i no ment:

“Que em tempteu déu no ho veu plaent,

més val morir penjada al vent,

que prendre el vostre nodriment.

Perd a déu qui d’això consent.

XXVI

Jo si sana em dolc, entresons,

tindré déu que cura els cors bons,

cap més em cal, no vull pas malsons.

De Diana o Júpiter ponts,

no, ni de Minerva els seus tons

l’ull no em cal tombar en altres fonts.

Alçant-los, perdreu moltes sons,

llur missatge es perd pels ressons,

veureu ferit vostre orgull sols;

seguiria traces de trons

ans fer ídols que són semitons.

XXVII

 


Si sóc o malalta o bé sana

no pregaré a vostra Diana,

no és pas cosa de cristiana

que això fóra trair ben plana.

Cada dia de la setmana

el diable un menjar us aplana,

en triar-lo sols us desgana;

quan féu encens i fum de llana

obriu l’infern, cosa ben vana.”

XXVIII

El vil sentint tals arguments,

sap que amb lleis no romprà els talents

i ple d’ira com les serpents,

tragira els ulls, llima les dents

i jura pels seus sagraments:

“D’això en tindràs trets sangonents,

i us cremaran flames ardents

com sant Llorenç patí turments.”

Ella no en fa espaordiments

i diu uns mots prou convincents:

“Seria folla, com tu ments

XXIX

Si déu canviés qualque jorn,

Saturn o Asclepi, per trastorn

iria a l’infern, que és un forn

on molts vostres esperen torn

per cremar en flames fent contorn;

creiu-me, no hi prenen sojorn.

Doncs no, no vull d’aital suborn.

XXX

Déu nostre senyor el gloriós

de tota cosa és poderós

d’allà el cel davallà per nós

i es féu déu home molt formós;

guarí malalts i algun leprós

batejant-se en doll cabalós;

pres fou el seu cos preciós

l’occí l’hebreu, poble envejós;

destruí l’infern tenebrós

llevant-ne els seus, sabent-los pros.

Per home el voldria i gelós;

qualsevol preu tingués amb vós

poc fóra, havent-lo jo amorós.

 

 (Del llibre POESIA NARRATIVA EXEMPLARITZANT CATALANA)


 

 

Hams: Poesia Narrativa Exemplaritzant Catalana, PNEC, Cançó de Santa Fe, Poesia Narrativa

Vegeu 
Cançó de Santa Fe 2
Poesia Narrativa Exemplaritzant Catalana
o com és el llibre Aquí

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada